Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

Tłumik samochodowy – co to jest?

Tłumiki samochodowe w układzie wydechowym stanowią jedną z kluczowych jego części, bowiem to właśnie tłumiki są niezbędne do prawidłowego przetwarzania spalin wydobywających się z silnika spalinowego samochodu. To także znaczne zmniejszenie prędkości i temperatury spalin, ponieważ w pojazdach gazy i spaliny poruszają się z bardzo dużą prędkością i w wysokiej temperaturze (temperatura gazów sięga kilkuset stopni). Niezbędna jest zatem redukcja ich prędkości i temperatury, aby osoby przechodzące za samochodem nie doznały np. poparzeń oraz aby nie doszło do samozapłonu przedmiotów znajdujących się bezpośrednio za pojazdem.

Konstrukcja układu wydechowego

Konstrukcja układu wydechowego generalnie nie jest przypadkowa. Układ wydechowy jest tak zbudowany, aby spaliny nie gromadziły się ani w samochodzie, ani pod samochodem – szczególnie podczas postoju auta - na przykład na światłach czy w korku. Tłumiki samochodowe służą także do prawidłowego i skutecznego minimalizowania, tłumienia fal dźwiękowych powstających podczas pracy silnika, czyli prościej mówią tłumiki tłumią hałas powstający podczas pracy silnika, gdzie w cylindrach powstają wybuchy związane z redukcją spalin. Wszyscy kierowcy mają świadomość, że jeśli usunie się tłumik to samochód będzie wydawał dźwięki głośniejsze niż nie jeden samochód wyścigowy...

W układzie wydechowym samochodów zwykle tłumików jest dwa lub trzy. Ale układ wydechowy oczywiście to nie tylko tłumiki. To także kolektor wylotowy z rurą wylotową, tłumik przedni, katalizator, tłumik środkowy, tłumik końcowy, rura wydechowa końcowa oraz łączniki poszczególnych elementów. Wszystkie tłumiki wykonane są ze stali, przy czym producenci stosują różne gatunki stali w celu zwiększenia niezawodności, skuteczność i trwałości poszczególnych elementów, które podczas eksploatacji poddawane są ekstremalnym obciążeniom.

Niestety układ wydechowy samochodów często się zużywa lub ulega uszkodzeniom podczas zwykłej eksploatacji samochodu, ponieważ niewątpliwie pracuje on w trudnych warunkach i jest nieustannie poddawany działaniu wody, chlorku sodu (w zimie). Tłumiki mają też to do siebie, że gromadzi się w nich wilgoć, skąd też rozwija się korozja, która uniemożliwia prawidłową pracę tłumika.

TŁUMIKI • KATALIZATORY • UKŁADY WYDECHOWE Rzeszów Podkarpackie

Po czym poznać, że tłumik jest uszkodzony?

Każdego kierowcę powinien zaniepokoić hałas generowany przez samochód. To zwykle pierwszy alarm o uszkodzonym tłumiku.

Niepokojący powinien też być zapach spalin we wnętrzu pojazdu. Pomijając sam komfort jazdy pod względem ilości decybeli, warto zwrócić uwagę na to, że dłuższa eksploatacja samochodu z uszkodzonym tłumikiem czy układem wydechowym może prowadzić do uszkodzenia lub wręcz zniszczenia silnika pojazdu. Obecnie istnieje szeroka gama tłumików, które różnią się między sobą nie tylko wydajnością, ale także konstrukcją.

tlumiki katalizatory rzeszow podkarpackie

TŁUMIKI RZESZÓW

Warsztaty specjalizujące się w diagnostyce usterek tłumików samochodowych.

WYMIANA TŁUMIKA RZESZÓW

Warsztaty samochodowe specjalizujące się
w profesjonalnym montażu / wymianie tłumików samochodowych.

NAPRAWA TŁUMIKÓW RZESZÓW

Warsztaty samochodowe specjalizujące się
w diagnostyce, serwisie i naprawach tłumików samochodowych. Spawanie tłumików.

SERWISY UKŁADÓW WYDECHOWYCH

Warsztaty samochodowe specjalizujące się
w kompleksowym serwisie i naprawach usterek układów wydechowych w samochodach.

Zleć naprawę układu wydechowego, naprawę tłumika, spawanie tłumika czy wymianę katalizatora profesjonalistom.

Skorzystaj z usług sprawdzonych warsztatów samochodowych prezentowanych w www.motoryzacja.ipr.pl

Co to jest katalizator samochodowy?

Katalizator samochodowy (reaktor katalityczny) to bardzo ważna część układu wydechowego wszystkich współczesnych pojazdów spalinowych – zarówno samochodów osobowych, ciężarówek, autobusów czy np. również wózków widłowych. Katalizator najprościej mówiąc to redukcja ilości szkodliwych i toksycznych składników ze spalin.

Jak pracuje katalizator samochodowy?

Działanie katalizatora samochodowego opiera się na reakcji chemicznej (katalitycznej). Toksyczne substancje zawarte w spalinach w zetknięciu ze strukturą wnętrza katalizatora (metalową lub ceramiczną) ulegają zobojętnieniu. Katalizator skonstruowany jest na wzór plastra miodu, z tysiącami drobnych kanalików umożliwiających swobodny przepływ spalin. Taka budowa zapewnia znakomite warunki dla skutecznego działania powłoki aktywnej katalitycznie (rod, pallad, platyna), której zadaniem jest wyłapywanie szkodliwych cząstek i ich zobojętnianie do mniej szkodliwych postaci. Procesy katalityczne zachodzą w trakcie pracy pojazdu, gdy katalizator osiągnie temperaturę 400-800 stopni.

Sondy lambda a praca katalizatora

Bieżąca optymalizacja pracy katalizatora wykonywana jest w czasie rzeczywistym na podstawie danych z sond lambda, umieszczonych przed i za katalizatorem. Sondy (czujniki) badają procentową zawartość powietrza w spalinach. Na podstawie zebranych danych dostarczają one odpowiedni sygnał do komputera sterującego pracą silnika. System jest prosty - jeżeli zawartość powietrza jest za wysoka - komputer zwiększa ilość wtryskiwanego paliwa, a jeśli zawartość powietrza w spalinach jest zbyt niska – komputer zmniejsza ilość wtryskiwanego paliwa.

Trwałość katalizatora

Niewątpliwie katalizatory samochodowe pracują w niełatwych warunkach. Umiejscowione pod podwoziem samochodu podatne są na uszkodzenia mechaniczne i działanie różnych czynników zewnętrznych. Nie bez znaczenia są też występujące różnice temperatur - wysoka temperatura wewnątrz katalizatora, a niska temperatura na zewnątrz. Do czynników negatywnie wpływających na trwałość katalizatora to także różnego typu wibracje układu wydechowego, silnika, jazda po nierównościach etc. To wszystko sprawia, że katalizator ulega awarii i należy go wymienić. Specjaliści szacują, że trwałość katalizatora samochodowe to około 200 tysięcy kilometrów.

Po czym poznać, że katalizator uległ awarii

Każdego kierowcę powinny zaniepokoić takie objawy jak (nie muszą występować jednocześnie):

  1. Grzechotanie w trakcie jazdy – wnętrze katalizatora uległo uszkodzeniu
  2. CHECK ENGINE – świecąca się lub zapalająca i gasnąca kontrolka
  3. Dławienie silnika
  4. Spadek mocy silnika
  5. Wzrost zużycia paliwa
  6. Diagnostyka komputerowa - błąd PO420 (niska wydajność katalizatora)

Naprawa uszkodzonego katalizatora

Jeżeli katalizator uległ awarii - jedynym legalnym rozwiązaniem jest jego wymiana na fabrycznie nowy reaktor katalityczny – oryginalny, zamiennik lub uniwersalny. Nie wolno stosować katalizatorów z rynku wtórnego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami katalizatory powinny podlegać fachowej utylizacji. Niezgodne z prawem jest także wycięcie katalizatora z układu wydechowego. Samochód z wyciętym katalizatorem nie przejdzie badania technicznego. Recykling katalizatorów – odzyskiwanie z katalizatorów metali szlachetnych. Po zgromadzeniu kilku ton urządzeń można pozyskać około 1 kg platyny.

Układ wydechowy samochodu

Układ wydechowy samochodu nie ma określonego czasu trwałości i wymiany. Żywotność układu wydechowego zależna jest od warunków w jakim jest eksploatowany pojazd. Do czego służy układ wydechowy? Układ wydechowy samochodu, a dokładnie układ wydechowy silnika spalinowego (układ wylotowy), potocznie zwany „wydechem” to zespół elementów, których zadaniem jest prawidłowe odprowadzanie z komór cylindrów gazów spalinowych na zewnątrz pojazdu, neutralizacja szkodliwych cząstek spalin oraz zmniejszenie hałasu emitowanego przez silnik. Proces przetwarzania spalin rozpoczyna się w komorze silnika, skąd spaliny kolejno trafiają do: kolektora wydechowego, pierwszego odcinka rury wydechowej, tłumika lub tłumików i na końcu do wylotowej rury wydechowej.

Polityka dotycząca plików cookies

Ten serwis korzysta z plików cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze.

Czy akceptujesz?